03/08/2017, 07:10
GÜLCE ve ARUZ
-Gülce, Aruz Vezni’ne karşı değildir. Zaten, aruzu bilmeyen Gülce’ye ait bazı şiir türlerini yazamaz.
-Gülce, Aruz vezninin tarihimizdeki Divan Edebiyatı’nın bize kazandırdığı, "kökleri arap ve fars edebiyatına dayalı" bir vezin olduğuna inanmaktadır.
-Aruz veznini, bütün unsurlarıyla, tarz, şekil, üslûp, âhenk, kalıp, aruz kusurları, Divan edebiyatı mazmunları, şiir türleri vb unsurlarıyla kabul etmektedir. Bu önkabulden hareketle Gülce, son dönemde aruz şiirinin "korkulan-öcü" tanımıyla anılmasını istememekte, millî veznimiz hece ile birlikte işlenmesi gerektiğini düşünmektedir.Gülce, aruz’ u , bozmadan, kırmadan, yıkmadan, karşı çıkmadan yeni nefes alanları ile daha da ileri götürmeyi kendisine ilke edinmiş bir edebiyat akımıdır.
-Aruzu bir Türk Aruzu olarak görmek isteyen Gülce, bu vezin ile yeni şekiller, yeni tarz ve söylemler önermektedir.
-Gülce, Aruz veznini arap ve fars kültürünün bozuk taklidi için bir vasıta olarak görmemekte ve aruz şiirinin soğuk, dili ve duygusu yabancı manzume tiplemesine ışınlayan anlayışa da karşıdır.
-Gülce, Aruz’u İbrahim Alâattin GÖVSA’ nın metodu ile "Failâtün" simgesinden ayırarak, sesin açık-kapalılık ağırlığından vaz geçmeden "sevmek" fiiline getiren bir edebiyat akımıdır.
-Üstad İbrahim Alâettin GÖVSA’nın metodundan hareket ederek GÜLCE ARUZ’un TEMELLERİ ŞUNLARDIR: 1-fa’ûlün (fe’ûlin) (.) (-) (-) -SE-VER-DİM
2-fâ’ilün,fâ’ilât(-) (.) (-) -SEV-ME-DİM
3-mefâ’ilün(.) (-) (.) (-) -SE-VER-Mİ-SİN
4-fâ’ilâtün(-) (.) (-) (-) -SEV-Dİ-ĞİM-SİN
5-müstef’ilün (-) (-) (.) (-) -SEV-DİR-Dİ-ĞİM
6-mef’ûlâtü(-) (-) (-) (.) -SEV-DİR-DİK-CE
7-müfâ’aletün (.) (-) (.) (.) (-) -SE-VER-Gİ-Bİ-SİN
8-mütefâ’ilün(.) (.) (-) (.) (-) -SE-VE-CEK-Mİ-SİN
Bu ana parçaların hece düzenlerinden birtakım değişik parçalar daha doğmuştur. Bunlar da şöyle gösterilebilir:
1-fa’, fâ(-) -SEV
2-fa’ûl(fe’ûl) (.) (-) -SE-VER
3-fa’lün, fâ’il(-) (-) -SEV-DİM
4-fa’ûlün(fe’ûlün) (mefâ’il) (.) (-) (-) -SE-VER-DİM
5-fe’ilün,fe’ilât(.) (.) (-) -SE-VE-CEK
6-fâ’ilün, fâ’ilât(-) (.) (-) -SEV-Dİ-ĞİM
7-mef’ûlü(-) (-) (.) -SEV-DİK-CE
8-mef’ ûlün, mef’ ûlât(-) (-) (-) -SEV-MEZ-LER
9-fe’ilâtün(.) (.) (-) (-) -SE-VE-CEK-KEN
10-mefâ’ilün(.) (-) (.) (-) -SE-VER-Mİ-SİN
11-mefâ’ îlün(.) (-) (-) (-) -SE-VER-LER-KEN
12-mefâ’ îlü(.) (-) (-) (.) -SE-VER-LER-Dİ
13-fe’ ilâtü(.) (.) (-) (.) -SE-VE-CEK-Tİ
14-fâ’ilâtün(-) (.) (-) (-) -SEV-Dİ-ĞİM-SİN
15-müstef’ilün(-) (-) (.) (-) -SEV-DİR-Dİ-ĞİM
16-müfte’ilün(-) (.) (.) (-) -SEV-Dİ-Ğİ-MİN
17-fâ’ilâtü(-) (.) (-) (.) -SEV-Dİ-ĞİM-Dİ
18-mef’ ûlâtü(-) (-) (-) (.) -SEV-DİR-DİK-ÇE
19-mütefâ’ilün(.) (.) (-) (.) (-) -SE-VE-CEK-Mİ-SİN
20-mütefâ’ aletün(.) (-) (.) (.) (-) -SE-VER-Gİ-Bİ-SİN
21-müstef’ilâtün(-) (-) (.) (-) (-) -SEV-DİR-Dİ-ĞİM-SİN
-Gülce, "Tuğra" sı ile, tek dörtlükten meydana gelen "rübai" nin değişik kalıplarıyla yazılabilen hece-aruz tadını getirirken, "Gülistan" ile de hece ve aruzu bir şiir bünyesinde buluşturmuştur. Hece esasına dayalı "Özge" yi aruz’a da açarak "Özgecan" diyen; "Üçgül"ünün üçlük mısra yapılanmasını aruz ile yaparak "üçtuğ" diyen Gülce Edebiyat Akımı, aruz vezninin unutulmasını istememekte ve yaşatılması için gereken her şeyi yapmak istemektedir.
Saygılarımızla...
Gülce Edebiyat Akımı
-Gülce, Aruz Vezni’ne karşı değildir. Zaten, aruzu bilmeyen Gülce’ye ait bazı şiir türlerini yazamaz.
-Gülce, Aruz vezninin tarihimizdeki Divan Edebiyatı’nın bize kazandırdığı, "kökleri arap ve fars edebiyatına dayalı" bir vezin olduğuna inanmaktadır.
-Aruz veznini, bütün unsurlarıyla, tarz, şekil, üslûp, âhenk, kalıp, aruz kusurları, Divan edebiyatı mazmunları, şiir türleri vb unsurlarıyla kabul etmektedir. Bu önkabulden hareketle Gülce, son dönemde aruz şiirinin "korkulan-öcü" tanımıyla anılmasını istememekte, millî veznimiz hece ile birlikte işlenmesi gerektiğini düşünmektedir.Gülce, aruz’ u , bozmadan, kırmadan, yıkmadan, karşı çıkmadan yeni nefes alanları ile daha da ileri götürmeyi kendisine ilke edinmiş bir edebiyat akımıdır.
-Aruzu bir Türk Aruzu olarak görmek isteyen Gülce, bu vezin ile yeni şekiller, yeni tarz ve söylemler önermektedir.
-Gülce, Aruz veznini arap ve fars kültürünün bozuk taklidi için bir vasıta olarak görmemekte ve aruz şiirinin soğuk, dili ve duygusu yabancı manzume tiplemesine ışınlayan anlayışa da karşıdır.
-Gülce, Aruz’u İbrahim Alâattin GÖVSA’ nın metodu ile "Failâtün" simgesinden ayırarak, sesin açık-kapalılık ağırlığından vaz geçmeden "sevmek" fiiline getiren bir edebiyat akımıdır.
-Üstad İbrahim Alâettin GÖVSA’nın metodundan hareket ederek GÜLCE ARUZ’un TEMELLERİ ŞUNLARDIR: 1-fa’ûlün (fe’ûlin) (.) (-) (-) -SE-VER-DİM
2-fâ’ilün,fâ’ilât(-) (.) (-) -SEV-ME-DİM
3-mefâ’ilün(.) (-) (.) (-) -SE-VER-Mİ-SİN
4-fâ’ilâtün(-) (.) (-) (-) -SEV-Dİ-ĞİM-SİN
5-müstef’ilün (-) (-) (.) (-) -SEV-DİR-Dİ-ĞİM
6-mef’ûlâtü(-) (-) (-) (.) -SEV-DİR-DİK-CE
7-müfâ’aletün (.) (-) (.) (.) (-) -SE-VER-Gİ-Bİ-SİN
8-mütefâ’ilün(.) (.) (-) (.) (-) -SE-VE-CEK-Mİ-SİN
Bu ana parçaların hece düzenlerinden birtakım değişik parçalar daha doğmuştur. Bunlar da şöyle gösterilebilir:
1-fa’, fâ(-) -SEV
2-fa’ûl(fe’ûl) (.) (-) -SE-VER
3-fa’lün, fâ’il(-) (-) -SEV-DİM
4-fa’ûlün(fe’ûlün) (mefâ’il) (.) (-) (-) -SE-VER-DİM
5-fe’ilün,fe’ilât(.) (.) (-) -SE-VE-CEK
6-fâ’ilün, fâ’ilât(-) (.) (-) -SEV-Dİ-ĞİM
7-mef’ûlü(-) (-) (.) -SEV-DİK-CE
8-mef’ ûlün, mef’ ûlât(-) (-) (-) -SEV-MEZ-LER
9-fe’ilâtün(.) (.) (-) (-) -SE-VE-CEK-KEN
10-mefâ’ilün(.) (-) (.) (-) -SE-VER-Mİ-SİN
11-mefâ’ îlün(.) (-) (-) (-) -SE-VER-LER-KEN
12-mefâ’ îlü(.) (-) (-) (.) -SE-VER-LER-Dİ
13-fe’ ilâtü(.) (.) (-) (.) -SE-VE-CEK-Tİ
14-fâ’ilâtün(-) (.) (-) (-) -SEV-Dİ-ĞİM-SİN
15-müstef’ilün(-) (-) (.) (-) -SEV-DİR-Dİ-ĞİM
16-müfte’ilün(-) (.) (.) (-) -SEV-Dİ-Ğİ-MİN
17-fâ’ilâtü(-) (.) (-) (.) -SEV-Dİ-ĞİM-Dİ
18-mef’ ûlâtü(-) (-) (-) (.) -SEV-DİR-DİK-ÇE
19-mütefâ’ilün(.) (.) (-) (.) (-) -SE-VE-CEK-Mİ-SİN
20-mütefâ’ aletün(.) (-) (.) (.) (-) -SE-VER-Gİ-Bİ-SİN
21-müstef’ilâtün(-) (-) (.) (-) (-) -SEV-DİR-Dİ-ĞİM-SİN
-Gülce, "Tuğra" sı ile, tek dörtlükten meydana gelen "rübai" nin değişik kalıplarıyla yazılabilen hece-aruz tadını getirirken, "Gülistan" ile de hece ve aruzu bir şiir bünyesinde buluşturmuştur. Hece esasına dayalı "Özge" yi aruz’a da açarak "Özgecan" diyen; "Üçgül"ünün üçlük mısra yapılanmasını aruz ile yaparak "üçtuğ" diyen Gülce Edebiyat Akımı, aruz vezninin unutulmasını istememekte ve yaşatılması için gereken her şeyi yapmak istemektedir.
Saygılarımızla...
Gülce Edebiyat Akımı