ein Bild ein Bild
Sitemize Hoşgeldiniz, Ziyaretçi! Giriş Yap Kayıt Ol


Konuyu Değerlendir
  • 0 Oy - 0 Ortalama
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HACI BAYRAM VE SEĞMEN RUHU
#1
HACI BAYRAM

VE SEĞMEN RUHU


Mustafa CEYLAN
 
Hacı Bayram-ı Veli ve Seğmen Ruhu birbirine paraleldirler. Hattâ seğmen Ruhu, o yüce Veli’den aldığı ilkelerle, Osmanlı’nın yıkılışlından sonra, yepyeni, pırıl, pırıl bir Türkiye Cumhuriyeti meydana getirmiştir.
Şimdi, Seğmen Ruhu’nun özellikleriyle Hacı Bayram’ın paralelliklerini anlatmaya çalışalım.
 
Koordinatördür:
Seğmen ruhu, meselelerde koordinatördür. Toplumu meydana getiren aileleri, grupları değişik düşünce ve duyguya sahip olan kişileri, milli mesele etrafında toparlamakta, bir arada tutmakta usta olan seğmen, bütün bunları aksiyoner hale getirerek, tek bir hedefe yönlendirir.Kutsal hedeflere erişmede tüm engeller ve coğrafi uzaklıklar bir anda aşılır. Aynı safha bir araya gelenlerin kafalarında ve yüreklerinde aynı sevdanın meşalesi yanmaya başlayıverir İşte koordinatör seğmen ruhu, başarıyı bu şekilde yakalar. Çeşitli ve değişik mecralarda akıp giden suları bir araya getirerek okyanuslara çağlayanlar şeklinde akan ırmakları ortaya çıkarır. Büyük ATATÜRK’ de , Türk İstiklâl Savaşı’nda bu ruhla hareket ederek, aç, sefil, yorgun ve yıkık bünyelerden kahramanlar ordusunu çıkarmasını bilmiştir.
Hacı Bayram- ı Veli’de mükemmel bir koordinatördür. Müderrisliği ve mutasavvıflığının kendisine kazandırdığı hususiyetlerle, büsbütün Anadolu’nun birliğini,dirliğini temin ve inşa etmiştir.
Gönüllerde ve kafalarda yaktığı meş’alenin aydınlığından istifade edenler, onun koordinesinde Anadolu’yu en ücra köşesine bir cadı kazanı misâli kaynayan içine, huzur, aşk ve Osmanlı Beyliği’ne bağlılık anlayışını getiren o’dur.
Koordinatörlük bakımından Atatürk’le Hacı Bayram-ı Veli, bana göre aynı çizgidedirler. Her ikisi de, milleti için, milletinin aydınlık geleceği için çalışmışlardır.
Anadolu’yu kuşatmaya çalışan yabancı akımları isy3an hareketleri ve öteki çabaları, gönül seferberliğiyle, millî seferberlikte söndürmüşler,kendi benliğimize ve kendi kültürümüze dönüşü sağlamışlardır.
 
Planyacıdır:
Seğmen, planlamacıdır. Palansız, programsız hiçbir şekilde hareket etmez. Planlamada esas olan hedefe ulaşabilmek içi sorulan sorulara sağlıklı cevaplar verilmesidir. Hangi yolla? Kiminle? Nerede? Nasıl? Ne yapmalı? Gibi soruların tüm cevaplarını alan seğmen, bu bakımdan da iyi bir liderdir.
Seğmenbaşı  ATATÜRK’ de cihanda en büyük liderlerinden birisidir.
Hacı Bayram- ı Veli’de iyi bir planlamacıdır. Hocası Somuncu Baba’dan ve bilimle Kuran’dan aldıklarını hitap ettiği talebeleri ve  kitleye planlı bir şekilde sunmuştur Ülkenin hangi yöresinde kimin ışığı yaymaya başlaması gerektiğine iyici düşünür, planlar ve öyle karar verirdi. Kanlı Göl adı verilen düzlüğe kurdurduğu çadır ve Osmanlı Sistemi. Olayı, efsanevî menkibevi bir özellik taşımanın yanı sıra, iyi bir planlama değil midir?
 
Millî Siyaseti tayin edicidir:
Seğmen, milletine ait siyaseti tayin ve takip eder. Asla bana ne deme ve “bana dokunmayan yılan bin yayasın” anlayışına sahip olmaz. Kendi menfaatlerini millî menfaatlerin önüne geçirmez. Toplum ve seğmen olayının nabzını elinde tutar. Siyaseti hep bu elinde tuttuğu nabız üzerine yönlendirir.Toplumun beklentilerini iyi tespit ederek, onlara umut ve ışık olmaya devam eder.
İnsanlara mevkileri paraları veya varlıklarına göre değer vermek yerine, onları insan olarak, yaratılmışların en şereflisi olarak kabul ettikten sonra, değerlendirmesini millî meselelerle  sahiplik şuuruyla gerçekleştirir.
Seğmen olayı’nın bütün fertleri birbirine eşittir. Zaferlere koşacak olan bu olayda üste, astta vatan uğruna şehitliğe taliptir.Şu halde millî siyaseti tayin ve takip edici seğmen, şehitliğe talip olan bu ordunun ihtiyaçlarını ve ufkunu iyi tespit eder.
Kurtuluş Savaşımızı zaferle sonuçlandıran Seğmen Ruhu gibi, Hacı Bayram-ı Veli’de, yaşadığı dönemin siyasetine damgasını vurmuştur. Türk ulusunun birliği ve dirliğini ona esas kabul etmiştir. Sarayda bıraktığı talebesi Akşemseddin Fatih gibi efsâne bir sultanı yetiştirmiştir. Hacı Bayram, Osmanlı’nın kuruluşu ve yükseliş döneminin millî siyasetinin oluşmasında oldukça etkin  olmuştur. Ordu millet ve devlet millet kaynaşmasının temininde rol oynamıştır.
 
Milletin kendisidir.
Seğmen ruhu, lider- öncü ve komutan bir ruhtur. Seğmen milletin kendisidir. Önderlikle milletin kendisi olmayı bir arada tutandır. Milletin sözcüsüdür. Onun ağzından çıkacak kelâmlar, sadece millete alâkalı olanlardır. Yenmesinden, içmesine, yaşama tarzına kadar, her hal ve hareketiyle milletin kendisidir. Millete tepeden bakmaz. Onu yanlış yönlere sevk etmez. Millet kumaşının dokusudur. Giyimi, bakışları dahil her hali milletin kendisidir.
Büyük ATATÜRK’ de bir Seğmenbaşı olarak, Türk milletinin bir evlâdı olmaktan kıvanç duyduğunu belirtmiştir.
Hacı Bayram-ı Veli’de, ömrü boyunca milletinin bir ferdi olarak kendisini kabul etmiştir. Milleti birer meslek sahibi olmalarını istemiştir. Millet evlâtlarının birbirlerine sevgi ve sayıyla bağlı olmalarını öğütlemiştir.
Hiçbir hali ve hareketiyle milletten kopuk hareket etmemiş olan Hacı Bayram’ın sırrı işte bu noktadadır. Başarısı da bu ilkededir.
 
 
 
Yüreği sevgi dolu hakemdir.
Seğmen, yüreği inan ve memleket sevgisiyle dolu, eşi bulunmaz bir hakemdir. Uzlaşmacı, uzlaştırıcı, barışçı bütünleştirici ve geliştirici bir ruh olan seğmen ruhu, affedici ve bağışlayıcıdır. Hoşgörüsü engindir. Millî meselelerde hoşgörülü değildir. Onlarda katı kuralcıdır. Kişiler arasında tarafsızdır. Ancak, yangınla itfaiyeci arasında tarafsız olunamayacağı gibi, memleket meselelerinde tarafsız olamaz. İhaneti,  hainliği hoş göremez. Hakemliği hakkın tecellisi için yapar.
Seğmenbaşı Atatürk’ de, yüreği sevgi dolu eşi bulunmaz bir hakemdir. Çocuklara ve gençlere verdiği önem, kendi elleriyle ekip biçtiği Orman Çiftliği de onun sevgi dolu yüreğinin yansımalarının birer örneğidir.
Hacı Bayram-ı Veli’de yüreği sevgi dolu ve hoşgörü dolu bir hakemdir. Tasavvuf felsefesinin temelini sevgi meydana getirmektedir. İnsanın kendi özünde sevgiyi bularak, kendisini keşfedip, kendisiyle barışmasını isterdi. Hitap ettiği toplulukların önce gönüllerini fethederdi. Gönül fethi ancak  sevgi çiçekleriyle mümkün olur.
 
Cevapla
  


Foruma Git:


Konuyu Görüntüleyenler: 1 Ziyaretçi

Android Haberler | Ansansanat | Borsa Yorumla | Gülce Edebiyat | Türkçe Dersi